KAGUNAAN KERIS KAGEM MASYARAKAT
JAWI
v
Asal Usul
Keris
Keris yaiku salah
sawijining peninggalane leluhur Indonesia dhateng khasanah budaya tradisional.
Merdamel karya seni iki migunaake cara tempa sing banget ruwet. Keruwetan iki
manggon dhateng seni tempa pamor sing bagus, sing biyen banget ora ditemoake dhateng pemikiran awam. ana tanggapan saka
separone masyarakat menika pamor dhateng keris nduweni kekuatan makhluk gaib
lan supranatural liyane. Amarga iku bisa di ngerteni keneng apa saka dhisik
nganti saiki keris dadi barang sing dikeramatake dhateng separo tiyang. nganti
merloake rumatan kayata kudu nyirami, maringi sajen, lsp. Dhateng awale keris
mung digawe kanggo pusaka tikam. Nanging, suwe kepungkur kagunaane malih dadi barang seni, pangungkapane
falsafah, utawa perwujudan simbol lan pangarep-arep. Keris uga di anggep pusaka,
khususe kanggo masyarakat jawa. Anggepan iku mau awale saka kapercayaan jaman
dhisik ngenani animisme lan dinamisme, hindu, budha lan nilai-nilai islam uga kudu dhateng mangerteni donya pakerisan. Keris
lan tosan aji serta senjata tradisional liyane dadi khasanah budaya indonesia,
menika sawise leluhur kita kenal wesi. Macem-macem bangunan candi watu sing
dibangun jaman sadurunge abad 10 mbuktiake menika bangsa Indonesia dhateng
wektu iku wis ngenal alat-alat wesi sing cukup apik, saengga dheweke bisa
nyiptaake karya seni pahat sing nduweni nilai dhuwur. Nanging, kapan iku bangsa
Indonesia ngenal budaya keris sing kita kenal saiki, para ahli lagi bisa
ngelus-ngelus. Gambar timbul ( relief ) paling kuno sing diketoke alat-alat
wesi wonten ing prasasti watu sing ditemoake ing dusun Dakuwu, ing
daerah Grabag, Magelang, Jawa Tengah. Ningali bentuk tulisane, di kira-kira
prasati kasebut didamel sekitar taun 500 Masehi. Huruf sing digunaake, huruf Pallawa. Basa sing digunaake yaiku basa
Sansekerta. Prasasti iku nyebutake ngenani anane sumberan banyu sing resik lan
bening. Ing dhuwur tulisan prasati iku ana pinten-pinten gambar, ing antarane :
trisula, kapak, sabit kudi, lan belati utawa peso sing bentuke mirip karo keris
gawean Nyi Sombro, salah sawijining empu estri saka jaman Pajajaran. Pramila
iku tembung ’keris’ wis ditemoni dhateng pinten-pinten prasasti kuno. Lempengan
perunggu tulisan sing ditemoake ing Karang tengah, angkane taun 748 Saka, utawa
842 Masehi, nyebu-nyebut pinten-pinten jenis sajen kanggo netepake Poh
minangka daerah bebas pajak, sajen iku
antara liya arupa ‘kres’, wangkiul, tewek punukan, wesi. Kres sing dimaksud
dhateng kaping kalih prasasti iku yaiku keris. Sak liyane iku wangkiul yaiku
arupa tombak, tewek punukan yaiku pusaka sing nduweni saca kalih kayata
dwisula.
v
Kagunaan Lan Paedah Keris Ing Jawi
Kagunaan utama
saka pusaka landhep pusaka biyen yaiku alat kanggo mbela dhiri saka serangan
musuh, lan kewan utawa kanggo mateni musuh. Nanging banjur kagunaan saka pusaka
landhep kayata keris pusaka utawa tombak pusaka iku malih. Ing jaman tentrem,
kadang tiyang migunaake keris mung kanggo kalengkapan busana upacara ageng wektu temu nganten. Pramila keris menika karo intan utawa berlian dhateng pucuk pinggir keris.
Lan sarunge sing kagawe saka logam diukir semana uga apik, dilapisi emas
meling-meling dibanggaake tiyang sing migunaake. Ana tembung sing nyataake :” pahargyan marang
tiyang amarga busanane.” Menawi tembung iku
lair saka pandangan psikolog sing ndasari dhateng karesikan busana sing diagem
tiyang iku nunjuake watak utawa....sing ana
ing dalem dhiri tiyang iku. Ing kalangan masyarakat Jawa Tengah umume kanggo ing salah sawijining acara
katentu,misale dhateng acara mentenan,
para kaum jaler nipun kudu ngenaake busana jawi jangkep. Lan kewajibane
iku kudu ditaati kautaman dhateng penganten jaler, yaiku kudu migunaake busana
penganten gaya jawa yaiku kain batik, salin penganten, kuluk lan uga keris sing
di selipke ing bangkian. Keneng apa kudu keris ? amarga keris iku dhateng masyarakat
ing jawa dilambangake kanggo simbol “ Keperkasaan “ lan biasa nipun bilih amarga.. sebab penganten
jaler mboten saged teka dhateng upacara
temu penganten, pramila dheweke diwakili
dhateng keris arupa lambang pusaka. Sing narik ati yaiku keris sing diagem
kanggo kalengkapan busana penganten jaler khas jawa. Keris iku diparingi hiasan
karo rentengan kembang mawar lan melati sing dikalungke ing keris. iku ora mung
sekedar hiasan kanggo ngelengke tiyang supaya ora nduweni watak ngamukan,
bringas,adigang-adigung-adiguna, sak karepe dewe lan pengen menang dewe. Micara keris uga ora bisa kapisah saka sarunge (
warangka ). Hubungan keris karo sarunge nganti cara khusus dhateng masyarakat
jawa diartike kanthi cara fisiologi minangka hubungan akrab, nyatu kanggo gayuh
kerukunan urip ing donya. Pramila lair filosofi ” Manunggaling kawula – Gusti
“, nyatune abdi karo rajane, nyatune insan kamil karo penciptane, nyatune
rakyat karo pemimpine, saengga panguripan aman tentrem, bahagia lan sehat
sejahtera. Sak liyane ngurmati siji karo sing liya uga kudu ngerti dewe kanggo
makarya pas karo porsi lan kagunaane kanthi cara bener. Inggig menika arti sing
wonten ing dalem keris lan tosan aji minangka karya seni budaya nasional sing
ngemot pinten-pinten aspek dhateng panguripan masyarakat jawa dhateng umume.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar